torsdag 2 februari 2012

urklipp och vuxensaker

"Jag är trött på att vara vuxen och mogen . Jag vill vara barn igen, en sexårig flicka som trillar med cykeln. Jag vill skrynkla ihop ansiktet, skrika högt och rusa in i köket till min mamma, som lyfter upp mig i sin famn och blåser på mina skrapade knän till jag slutar gråta. Sedan dricker jag varm choklad tills smärtan försvinner.
Det är en av de saker med att bli vuxen som ingen varnar en för- att man måste lära sig handskas med den sortens smärta som inte går att blåsas bort.
När man är barn tror man att allt går att fixa. En söndrig leksak kan lagas. En nattlampa hindrar dig från att vara mörkrädd. Att bli vuxen kanske innebär att inse att livet inte alltid fungerar så. Vi vet inte vad som är bäst. ”De levde lyckliga i alla sina dagar” finns bara i sagornas värld. Jag vet att saker inte försvinner bara för att jag vill det. Sagorna ljuger. Det finns inte alltid en räddning."

Ett utdrag ur min favoritbok när jag var yngre, låter kanske lite deprimerande men är det kanske inte lite sant i alla fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar